راهنمای خرید دستگاه سی ان سی(cnc):

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مورد نیاز برای کار با چوب که تقاضای بسیاری در نواع صنایع مرتبط دارد، دستگاه سی ان سی چوب است. چرا که با کمک این دستگاه می‌توان از آخرین فناوری برش چوب یا پرس و براده کاری استفاده کرد.

برای اینکه بتوان بهترین دستگاه cnc چوب را خریداری کرد، ابتدا باید با اینکه این دستگاه چیست و چه اجزائی دارد، آشنا شد. دستگاه های سی ان سی چوب جزء ماشین آلات جدید و توسعه یافته هستند که طی چند سال اخیر به صنایع چوب راه پیدا کرده‌اند. به کمک این دستگاه و توسط برنامه‌های کامپیوتری، می‌توان عملکرد و فرآیندهای مختلفی که در صنایع چوب انجام می‌شود را کنترل کرد.

این دستگاه قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد؛ بنابراین دستورالعمل‌ها به صورت پیش فرض از قبل به کامپیوتر داده می‌شوند. سپس کامپیوتر این اطلاعات را به دستگاه سی ان سی چوب منتقل می‌کند. این انتقال سریع اطلاعات باعث می‌شود فرآیندهای مختلف در صنعت چوب، بسیار سریعتر انجام شود.

در حالت عادی، اگر اطلاعات توسط نیروی انسانی مخابره شود، کسب و کار مورد نظر باید زمان بسیار زیادی را برای انتقال اطلاعات، صرف کند. اما دستگاه سی ان سی چوب، به دلیل قدرت و سرعت بالا در انتقال اطلاعات، جایگزین مناسبی برای نیروی انسانی است.

نکات مهم:

با توجه به کاربرد گوناگون و گسترده دستگاه cnc در صنایع مختلف، محصولاتی با ویژگی های مختلف در بازار آن وجود دارند. بنابراین اگر یکی از متقاضیان خرید دستگاه سی ان سی چوب هستید، باید برای پیدا کردن یک محصول با کیفیت به چند مسئله مهم توجه کنید. در ادامه همه عوامل مهمی که در یک راهنمای خرید دستگاه cnc چوب باید به آن توجه کرد را بررسی می کنیم.

1. هزینه خرید دستگاه:

دستگاه cnc چوب از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کند؛ بنابراین هزینه ای که برای خرید آن می پردازید، بالاست. اهمیت داشتن یک راهنمای خرید دستگاه CNC چوب اینجا بیشتر هم می شود. چرا که با توجه به هزینه بالایی که صرف آن می شود، باید از کیفیت، عملکرد و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

شما باید توجه کنید هنگام خرید دستگاه‌های سی ان سی چوب، فقط به مسائلی مثل قیمت پایین توجه نکنید. کارایی و کیفیت دستگاه اهمیت بیشتری نسبت به قیمت دارد. چرا که ممکن است هنگام استفاده از دستگاه با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوید و مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری شوید.

2. عملکرد بهینه دستگاه:

شما قرار نیست فقط ۲ یا ۳ مرتبه از دستگاه cnc چوب استفاده کنید. دستگاه شما باید قابلیت انجام عملیات های پی در پی برای بازه زمانی طولانی مدت را داشته باشد. اگر فقط با چند مرتبه استفاده دستگاه آسیب ببیند، بازدهی لازم را نخواهید داشت. همچنین دقت دستگاه باید بالا باشد تا کار را با ظرافت زیادی انجام دهد.

بنابراین دومین عاملی که باید هنگام خرید دستگاه cnc چوب به آن توجه کنید، کیفیت و عملکرد بهینه دستگاه است. یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کسب و کارها اتفاق می‌افتد، این است که باید به صورت مداوم برای تعمیر دستگاه، هزینه پرداخت کنند و این کار باعث می‌شود بازدهی ماهانه یا سالانه شما کاهش پیدا کند.

شما می توانید برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه، از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید و مشخصات فنی و اینکه ساخت کجاست را کامل بررسی کنید. پیشنهاد می کنیم برای این کار از مشاوران دامون مبنا کمک بگیرید. برای این کار می توانید به راحتی با ما تماس حاصل نمایید و مشاوره های لازم در این زمینه را دریافت کنید.

3. ابعاد دستگاه:

موضوع دیگری که  باید در این راهنمای خرید دستگاه cnc به آن اشاره کنیم، این است که شما با توجه به ویژگی های کارگاه خود، به ابعاد دستگاه هنگام خرید آن توجه کنید. البته این موضوع بسته به ابعاد پروژه شما هم می تواند متفاوت باشد.

4. کارکرد راحت:

استفاده از این دستگاه باید ساده باشد. باید نحوه کار کردن دستگاه را به اپراتوری که برای کار با دستگاه استخدام کرده‌اید، آموزش دهید.‌ شاید این موضوع در ابتدا برای شما مهم نباشد. اما دستگاه‌های بسیار زیادی در صنایع وجود دارند که به علت کارکرد سخت یا پیچیده، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. همچنین برخی از دستگاه ها به خوبی کار نکرده و زمان زیادی از اپراتور می‌گیرند.

در شرکت پارس اراز ماشین ما آموزش های کامل را به شما ارائه میدهیم

5. کشورهای ارائه دهنده دستگاه‌ های CNC :

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید دستگاه cnc چوب باید به آن توجه کنید، برند دستگاه یا کشور ارائه دهنده آن است. هر کشور دستگاه خود را با ویژگی‌های منحصر به فردوقطعات موجود در ان کشور تولید می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی به خرید دستگاه جوانب آن از قبیل قطعات به کار رفته پشتیبانی و…را در نظر بگیر که اگر بعدا به مشکل خوردید لوازم دستگاه در کشور موجود باشد.پس توصیه ما به شما دستگهایی هست که در ایران ساخته میشوند چون خدمات پس از فروش دارند لوازم یدکی به راحتی در ایران وجود دارد .

6. اجزاء تشکیل دهنده دستگاه:

یکی دیگر از مهمترین عواملی که باید هنگام خرید دستگاه cnc چوب به آن توجه کرد، اجزاء تشکیل دهنده آن و ویژگی های هر یک از آنهاست. به همین دلیل در ادامه بخش های تشکیل دهنده دستگاه cnc چوب و در نهایت مسائل فنی که باید به آن توجه کنید را بررسی می کنیم

در ادامه بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب را به طور کامل برای شما بیان می‌کنیم تا با شناخت هر یک از آنها بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

.اسپیندل:

اسپیندل یکی از بخش‌های مهم و اصلی دستگاه cnc چوب است. در صورتی که اسپیندل وجود نداشته باشد، عملکرد دستگاه cnc چوب کاملاً متوقف خواهد شد. این بخش شامل موتورهایی با سرعت و توان بسیار زیاد است که قادر هستند از حدود ۱۲ تا ۲۴ هزار دور در هر دقیقه بچرخند. شما می‌توانید بر اساس عملکرد و نحوه استفاده از دستگاه سی ان سی چوب سرعت موتورها را تنظیم کنید.

میزان برق مصرفی این بخش، نسبت به سایر بخش‌های دستگاه بیشتر است و معمولاً اسپیندل نیاز به 2 تا 9 کیلو وات برق دارد. به دلیل چرخش بسیار سریع موتورها، امکان داغ شدن آنها وجود دارد؛ به همین دلیل باید از خنک کننده‌ها در کنار اسپیندل استفاده کرد.

هر آنچه که باید قبل از انتخاب یک اسپیندل بدانید

.بال اسکرو و دنده شانه ای موربCNC :

یکی دیگر از بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب، بال اسکرو و دنده شانه ای آن است. بال اسکرو، یکی از ارکان اصلی دستگاه cnc چوب است. این بخش کمک می‌کند سطح چوب کاملاً صاف و یکدست باشد و هیچگونه برجستگی یا برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد. البته این بخش در برخی از دستگاه‌های صنعتی وجود دارد. به علت سرعت کم و هزینه نگهداری بالا در دستگاهای چوب از سیستم دندانه شانه ای مورب استفاده میشود

که بایدگفت دارای سرعت بیشتر در زمان حرکت هرینه نگهداری پایین و عمر بایی نصب به بال اسکروو میباشد البته به دقت کمتر نصبت به بالاسکروو هم باید اشاره داشت تفاوت در حد صدم می باشد

.واگن های حرکتی:

یکی دیگر از بخش‌های تشکیل دهنده دستگاه سی ان سی چوب واگن حرکتی آن است. از وظایف این بخش از دستگاه cnc  چوب، هدایت ماشین در یک مسیر خطی با حداقل اصطکاک است. در داخل کشور معمولاً واگن های حرکتی تولید نمی‌شود یا تولید آنها بسیار محدود است. به همین دلیل برای خرید این بخش از دستگاه سی ان سی چوب باید به سایر کشورها مراجعه کنید.

هنگام خرید واگن حرکتی، توجه بسیار زیادی داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است افرادی به شما فروش واگن حرکتی دستگاه سی ان سی با قیمت پایین پیشنهاد کنند. این واگن هادر صورتی که کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است به سرعت خراب شوند و در این حالت شما مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای خرید ریل حرکتی خواهید بود.

توجه: مارک های فیک با برند های اصلی در بازار فراوان میباشد

.کنترلر دستگاه CNC :

با کمک این بخش از دستگاه سی ان سی چوب، شما می‌توانید نظارت خوبی بر عملکرد دستگاه داشته باشید.

و ارسال فرامین به دستگاه را داشته باشید

در کل مغز اصلی دستگاه سی ان سی می باشد .بردهای کنترولر در انواع 3محور .4 محور 5محور وجود دارد وهمچنین دارای ارتباطهای لن .یو اس بی .وی جی ای و.. می باشند که نوع لن از همه نوع انها بهتر است زیرا نویز روی ان تاثیر ندارد و سرعت انتقال داده در ان بالا می باشد .

مارک های موجود در ایران میتوان به :مچتری .رادونیکس .برد های دی اس بی و…اشاره کرد

.شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی:

یکی از عوامل موثر بر راندمان و بازدهی کار، عملکرد شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی چوب است. مثلاً در خط تولید ام دی اف شما نیاز به برش پی در پی و منظم دارید. این کار باید با دقت بسیار بالا انجام شود. اما گاهی اوقات کیفیت پایین شاسی دستگاه سی ان سی چوب باعث می‌شود فرآیند براده برداری به خوبی انجام نشود. یعنی ممکن است شاسی هنگام عملکرد دستگاه، دچار لرزش شود و این لرزش می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیر گذار باشد

مسائل فنی راهنمای خرید دستگاه CNC :

هنگام خرید دستگاه cnc چوب علاوه بر اینکه باید به ویژگی‌های ظاهری و قیمت آن توجه کنید، لازم است مسائل فنی را نیز بررسی کنید. در ادامه برخی از عوامل مهم فنی که باید هنگام خرید دستگاه به آن توجه کنید را برای شما بیان می‌کنیم:

1. قدرت موتورهای فرمان:

مقایسه استپ موتور با ایزی سروو(استپ موتور انکدر دار)
تفاوت استپ موتور و سروو موتور در چیست؟

قدرت موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. این بخش از دستگاه سی ان سی چوب، معمولاً هزینه بالاتری دارد. به همین دلیل در صورتی که خراب شود، باید برای تعمیر آن هزینه زیادی پرداخت کنید. در نتیجه از همان ابتدا موتورهای فرمان را بررسی کنید تا از کیفیت و کارآیی لازم برخوردار باشند. قدرت موتور فرمان باید متناسب با فعالیت شما باشد. برای مشاوره در این زمینه متناسب با کار خود، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

2. برند موتورهای فرمان:

علاوه بر کارایی و عملکرد موتورهای فرمان، باید برند خوبی را انتخاب کنید. متأسفانه طی چند سال اخیر برخی از برندها نتایج خوبی را از خود نشان نداده‌اند. به همین دلیل سعی کنید هنگام خرید دستگاه سی ان سی چوب، مثلاً موتورهای فرمان ان جی.لیدشاین .دلتا نتایج بسیار خوبی داشتند و عملکرد آنها نیز مناسب بوده است. در صورت خراب شدن موتور نیز می‌توانید از خدمات پشتیبانی این دستگاه‌ها استفاده کنید.

3. ابعاد دستگاه:

قبل از خرید دستگاه سی ان سی چوب، به محیطی که قرار است دستگاه در آن قرار بگیرد توجه کنید. اندازه دستگاه باید متناسب با محیط فعالیت شما باشد. ابعاد هر یک از بخش‌های دستگاه را قبل از خرید پیش بینی کنید.

 دستگاه‌های بزرگ فقط فضای زیادی از محیط کار شما را اشغال خواهند کرد و سودمند نخواهد بود. معمولاً دستگاه‌های سی ان سی بزرگ برای مراکزی مناسب است که محصولاتی در مقیاس انبوه تولید می‌کنند.

4. نوع، قدرت و سرعت اسپیندل:

هر آنچه که باید قبل از انتخاب یک اسپیندل بدانیدا

اسپیندل انواع مختلفی دارد. قبل از خرید دستگاه، نوع آن را مشخص کنید. انواع اسپیندل شامل ساده و tool changes است. قدرت اسپیندل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از نکات فنی است که شما باید قبل از خرید دستگاه به آن توجه کنید.

معمولاً برای کار با چوب می‌توانید از اسپیندل با قدرت ۲ تا ۳ کیلووات استفاده کنید. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید سرعت اسپیندل است. برای کار با چوب، سرعت اسپیندل باید از ۱۲ تا ۲۴ هزار دور باشد.

5. سیستم خنک کننده:

موتورها هنگام چرخیدن، گرما و حرارت زیادی تولید می‌کنند. این داغ شدن موتورها می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بازدهی دستگاه را پایین بیاورد. اگر نمی‌خواهید بعد از مدتی برای تعمیر دستگاه هزینه پرداخت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا، سیستم خنک کننده را در نظر بگیرید.

سیستم خنک کننده می‌تواند با کمک آب یا هوا، وظیفه خنک کردن دستگاه را انجام دهد. بسته به میزان سرمایه و بودجه خود یکی از انواع سیستم‌های خنک کننده را انتخاب کنید. البته معمولاً خنک کننده هوا، کاربرد بیشتری نسبت به خنک کننده اب دارد.

نویسنده وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *